Nuffnang

Sunday 2 August 2015

Overprotective parents

Hi.
Tetibe nak bebel tengah malam ni.
Cerita dia start bila my friend ajak tido rumah dia pasal takde org kat rumah dia.
I was overjoyed for that one sec..before reality hits me..i mean come on,my mum would never ever say yes. The thought of me balik lambat pun would result in endless free lecture from her.

I used to hate them for that . For being overprotective.  I used to be ashamed when they waited for hours infront of my friends house whener i go for raya, i would end up balik awal. Because i dont want them to wait.

Bila nak pergi mall ,wayang with friends..mak mesti kata..okay jom mak bawak. Dalam kata lain, nak pergi mana dengan kawan tu? Biar mak ikut sekali..haa gitu.

Dulu rasa macam mak ayah buat cani nanti aku takde kawan lah. Member ajak je mesti aku tak join. Yelah nanti mak ayah nak ikut pulak. Baik aku stay je rumah dan tidur. Sebab org lain tak macam tu pun.Mak ayah diorang selalu bagi je pergi mana pun?

Bila aku remaja, aku tak suka pergi skolah, aku ponteng kelas, perhimpunan, duk kat tong sampah sorang sorang. Cari gaduh dengan pengawas, buat itu ini. Kadang kadang rasa mcm saje nak suruh mak ayah tahu aku boleh buat apa aku nak. Selalu jugak aku pergi keluar tanpa bagitau mak ayah.Dorang ingat aku duk asrama diam diam padahal ke mall mall. Nasib bek lah result okay. Cikgu nak marah pun tak jadi hehe.

Tapi tu dulu..lama lama aku dah muak pergi sana sini. Bila dah besar rasa  dah terbiasa pergi mana mana ada mak ayah. Sekarang dah 23 pun still lagi nak berkepit. Rasa janggal nak pergi tanpa mak ayah pulak. Bila mak taknak teman, ajak adik teman. Dah terbalik, aku yg paksa mak ayah teman pulak. Haha.

Bila dah besar ni, rasa tak minat bergerak sana sini tanpa hala tuju. Pastu mesti nak bagitau mak ayah setiap kali nak buat itu ini. Nak beli kasut pun tanya mak. Kenkadang aku rasa bila aku tak dapat persetujuan mak ayah atau aku buat sesuatu belakang dorang mesti rasa macam lepasni kene panah petir atau pape jela yang teruk akan terjadi. Sampai mak pun kadang kadang suruh aku pikir sendiri je pasal sume nak tanya? Haha.

Aku beli baju ke apa bukan salu ikut taste aku pun. Mak yang pilih. Aku selalu pikir ikut je mak pilih pasal entah macam mana , maybe berkat ikut cakap mak, kalau beli mesti tahan lama barang tu. Bila aku beli sendiri mesti hilang lah..tetibe jadi buruk lah. Ish ,tragis bila pikir balik.

Aku dah tak kisah kalau kawan kawan nak terasa hati aku tk dapat join sana sini. Kawan yg paham tu terima kasih. Sebab aku ikut cakap mak ayah yang besarkan aku. Takkan pasal nak enjoy jadi anak derhaka. 

Eh, melalut ke mana ni.
Simpulan ceritanya , overprotective parents ni pasal dorang sayang kat kita. Dan akhirnya anak pun menjadi manusia yang sayang kat parents nya balik.

Takpernah ada ragu ragu keputusan mak ayah sebab redha Allah kan dalam redha mak ayah. Semoga Allah menyayangi mak ayah saya selama lamanya . Amiinn

No comments:

Post a Comment