Nuffnang

Sunday 27 September 2015

Bersyukur

Hi blog..
Dah lama tak datang sini.
Harini aku rasa sedih campur serabut. Harini macam macam benda jadi. Ada je benda yang nak buat aku menyesal.Bila dah serabut mula lah nak cari punca. Balik balik mesti cakap...eii benci nya keje ni.

Hari ini, setahun yang lepas. Aku lah manusia tu.. yang menangis merayu kat Allah. Mintak tolong bantu aku timba pengalaman bekerja. Nak keje sungguh sungguh. Nak tolong ringankan beban mak ayah. Pasal masatu aku menganggur, dan memang takde feedback dari mana mana pun pasal aku apply thru jobstreet dan jobfair je. Setiap malam before tido aku akan baca buku mudahnya menjemput rezeki. Hari hari tu aku rasa lebih termotivasi.

Tak lama kemudian, rasanya Allah nak test aku, betulke nak keje sungguh sungguh tu? Allah bagi aku peluang keje di sebuah company yang aku apply dengan takde rasa akan dapat pun..pasal company besar kot.

Memula dapat offer letter, pastu inteviu, dua hari pastu dia kata dapat..padahal markah test aku 5/30 je kot *soalan pasal electric circuit yang aku dah berkarat*  Hahaha..yang datang tu sume pulak muka muka budak genius je aku tengok..dah kenapa aku sorang je dapat. Ada 20 org yg iv haritu untuk position tu. Tapi Allah kan maha kuasa :'). Toksah pelik lah kan.

Sekarang ni dah hampir setahun aku keje. Tapi ada ke aku bersungguh sungguh? Ada ke aku bersemangat? Takde. Aku rasa tension gila macam nak berlubang otak aku ni. Hari hari mcm masuk penjara otak. Kene cepat kalau taknak kene gelak atau dicop lembap. Memang mencabar untuk orang yang dah biasa baca buku dan jawab soalan atas kertas mcm aku. Sekarang sumenya guna otak. Kena create menda yang baru. Takde refer mana mana. Mesti baru ! Adoi. Nak eksplen pun penat jari saya ni ha.

Ikut hati memang binasa. Mak ayah memang happy. Gaji memang best untuk fresh grads. Tapi..kerja macam kuli. Hanya mampu mengeluh. Biar lah aku mereput. Asal boleh tahan aku tahan je. Tahan caci maki. Sebab banyak lagi jasa mak ayah tak terbayar. Aku taknak tambah beban lagu. Tak de keje yang senang dalam dunia ni. Kalau ikut hati memang nak lari je. Pikir mak ayah terus macam no no no. Bertahannn...tapi sampai bila?

Kenapalah aku ni tak bersyukur? Makan free, pastu duk ngan family sume free, bilik sorang satu, ada ekon tv wifi, celik mata breakfast dah siap, kereta cuma bayar minyak je, gi keje takde tol.

Setiap kali nak mengeluh patut malu . Dah Allah bagi yang terbaik. Masih lagi nak ikut nafsu. Kenapa nak manja sangat?

Mohon diri berubah. Amiinnn.





No comments:

Post a Comment